tiistai 27. elokuuta 2013

ja Cairnsihä meni näi..

Lennot meni hiema myöhässä. Oltii kentällä tuntia enne oikeeta lähtöö. Priam heitti meirät kentälle. Hyvästeltii turvatarkastukseen mentäes ja turvamies akka oli viittonu priamil, et voit säki sinne mennä. Nooh heipat ja halit, ja lähin tarkastukseen. Olin enne Saanaa valmis ja jäin oottelee Saanaa, nii Priam oli siel Saanan takana tulossa kans :DD. Sanoin vaa et no MITÄS SÄ NY TÄÄLPUOLEL ? Oliha se mukava ylläri.

Noustessa porteille, meillä oliki lento tunnin myöhässä siel. Turhaa lähettii ajois pois Kulchalta. No peri, paree näipäi.
Sielä me sitte istuttii kolmee pekkaa lähtöportilla.

Meirä kone oli lopulta 1,5h myöhässä. No ei se sinänsä haitannu, koska meillä oli jokatapaukses liikaa orotusaikaa Cairnsis ,koska lentoaika sinne ois ollu klo4 jälkee aamulla, eikä viittiny lähtee toho aikaa kylälle soihkaroottemaa.

Päivä 1.

Cairnsin kentälle tultaes oli yllätys ,et kenttä oli iso kaikkine kauppoineen, koska mieles oli vaa rupune kenttä pienen paikkakunnan takia. Harmi vaa et ku mentii hakee meirä laukut ,ei päästy enää kaupoille. :( jote meille oli vaa yks kahvila auki laukkuhihnan vieres. Siel me vietettii aikaa parisen tuntia kunnes aamu alko valjeta.

Taksilla köröteltii kohti Jucy- autovuokraamoa, mistä meille oli varattuna 20päivää matkailuauto. Odoteltii vuokraamon aukeemista, saatii auto ja apua !! Nykkö mun pitää jo osata ajaa täälä. Ei muuta ku avaimet kätee ,kartta kaverille ja menoksi.

Info-piste oli kohteena, sitte aamupalaa ja lähimmälle rannalle. Päästiin kaiken tohinan jälkee laguunille, johon viltti maaha ja kaks rähjästä matkalaista makuulle. Nukahdettii molemmat.. josta oli tuloksena palaneet ihot. AUUTTSSS!!

Ranna jälkee käytii Night-marketeilla ostaa asialaisruoka annokset ,joissa oli lautas koko ja siihe sai ite kerätä noutopöydästä sen minkä halus&pysty. Oli hyvää, varsinki mun ikuiset lempparit : Prawn Crackersit.

Illasta alettii miettii mihis yöksi. Ehkä camping alueelle, ni sais rauhas nukkuu ainaki eka yön. No alettii kattoo kartasta mihipäi ja ajaa sitä mukaa. Ei löyretty..taidettii ajaa muutamanki ohi. Löyty vihdoin sopiva puisto, jossa oli pitkä parkkipaikka. Siel oli myös yks samanlainen auto parkis, mitä meillä oli. Tuli turvallinen olo. Alettii valmistamaa itteemme yöpuulle, kunnes pari vartijaukkoo tuli kattoo meitä ja kysyy: Tieretäänkö missä me ollaa? sanottii et ei. Ne : tää ei välttis oo iha paras & turvallisin paikka jäädä yöksi. Se oli aborginalien asuinaluetta.Ohjastivat meirät Esplanaden parkkkipaikalle.

Sama alue missä pvällä oltii uitu ym. Sinne tultaes siel näky muitaki bäkkäriautoja. Kävin jutustaa yhtä ryhmää kui ne on nukkunu tääl ja onko turvallista, ettei tuu sakkoja. He tiesivät yhden hyvän paikan 2km säteel keskustasta ja pyysivät seuraa heitä jos halutaa. Lupauduttii. Lähettii siltä istumalta neljä pakettiautoo peräkanaa seuraamaa toinen toistaa. Oli huvittava ku viimene käännös meni junaradan yli ja siin piti tehä Uukkari, neljä isoo autoo peräkanaa :). Perille päästiin, ja sanottii kiitokset ja hyvät yöt porukoille. 7:30am kuha ollaa lähös pois ,pitäs olla hyvä paikka.

2. päivä

Herättii 7jälkee, koska bäkkärityttö sano et jos puol 8 pintaa lähtöö, ei tuu valituksia. Alettii ajaa kohti Ellie Beachiä. Matkaa oli about 20-30min. Mä oon ainoostaa ajanu vasta nyt. Alkaa saamaan hieman tuntumaa tähän ajoon. Auto on isoin mitä ikinä oon ajanu, jote jokaselle road tripille ollu aina joku haaste autoissa

1. Kesäkuussa west coast : manuaalivaihteinen auto
2. Heinäkuussa Suomi : oikeen puolenen liikenne
3. Elokuussa East coast : pakettiauto
Haasteita kerrakseen.

Noooh enivei..

Päästiin rannalle, jossa puskapisut oli ekana ja sitte aamupalan tekoon. Maisema oli maittava. Pitkää rantaviivaa edessä- ei paljoo ihmissieluja näkyny - kalan kylki ajautuneena vaan rannalle. Alotettii käyttää meirä näppärää keittiötä. Kyllä onki näpsäkkä. Löytyy kaasuliesi, jääkaappi, kaikki astiat 2hlölle,kattilaa, veen keitin. Ommeillä retkituolikki. Aamiaisena oli puuroo, leipää, Australian breakfast teetä sekä kanamunalätyt. Jam! Kyllä näillä jaksaa eteepäi. Tainno : Maata rannalla.

Siinäpä se pvä meniki. Klo kolmee asti makoiltii, välil hiema nukahdeltiinki molemmat menne tulle. Luettii turisti kirjoja sekä mietittii meille tulevia reissuja. Luettii yhestä aussikirjasta, et Cairns on vaarallisin paikka ausseis UV-säteilyjen vuoksi. On kuulemma sen verra ohutta verkkoo ympärillä enää  vaa. Kyllä se itseasias tuntuu kuumemmalta, et auringon säteet menöö iha ytimii asti ihon alle. Ite tuntu et alkasin rasvaa entistä enemmä itteeni, ihoni oli enemmänki valkone rasvasta ku ruskettuneena :D.

Meilloli aika varattuna klo 5pm suomitytön kaa jutustelee turistireissuista. Meillei ollu iha tarkkaa kuvaa viel et mitä tehää. Huhupuheitten kuulolla vaa mitä miltäki suunnasta kuullu.. katottii karttaa,kalenterii ja kuvia. Fraser saari oli eka mieles, kovasti Julia yritti sitä meille puhuu ja myydä. NÄytti matkalta kuvat ja molemmille meille tuli olo et nojaa, ei nyt iha pakko tonne oo kuitenkaa päästävä. Syrjäytettii se, ja alko toisen kiertueen kuvaussessiot. WhiteSun Haven Bay, veneretki. Siinä oli ranta, joka oltii googletettu aikanamme. Mahtavan näköne. Julia alko myymää meille ja heitti ajatuksen ilmaa, jos ostetaa toine matka saadaa Noosaan toinen kanootti turistireissu kaupanpäälle. Noosaki ollu itellä mielessä.

Siinä räknättii ja räknättii. Julia kävi vaihteeks kysymäs pomoltansa, mite pystyy antaa alee meille jne. Mietittii et mitä ees halutaa tehä, mut tarjous kuulosti houkuttelevalta. Lopulta ite pomo tuli meirän kaa juttelee. Kerrottii suunnitelmat,aikataulut.. Siitäkin et haluttais saada poimintatöitä vkoksi/pariksi. Se oli suoraa sitä mieltä et kaikki me ollaa samassa veneessä, vaikka menty hakee töitä pitkäksi aikaa, lähteny vko parin päästä. Sanoivat muutaman vinkkelin mistä vois löytää töitä.

Sille tais tulla semmonen kuva et ollaa rahattomia. No niihhä me kyl ollaanki :D.. ku sitse siin vitsil sano et voin antaa teille viel 50 pois hinnasta sekä hiema ruokarahaa kaupan päälle. Sanoin vaa et ekköhä sä oo jo tarpeeksi antanu meille jo hyviä aleja.

Parin min päästä pomo tuli antaa Saanan kätee parikymppiä Makkararahaa !! Kaikki suomitytöt oli suut pyöreenä :OOO.

Ei taira iha jokapaikasta tämmöstä irrota. Loppu summa oli 389d + 199d= 498d matkoista 498-50-199=329d. Luvassa seilausta ja snorklelii kaks yötä/kolme päivää. Sekä kanoottiajeluu 3yötä/kolme pvää. Sekä makkararahat päälle!!  Kannatti siis räknätä.

Pomo kuulemma tykkää suomalaisista ja ruotsalaisista. Sen kyl huomaa! oon muutenki kuullu muualtaki et Skandinaavialaiset on aina hyviä tyyppejä, joista kaikki tykkää. Mikäs meillä ollessa.

Ilta dinnerit tehtii Esplanaden ilmasilla BBQ alueella. Tää on kyl aika hyvä alue. On ilmaset siistit vessat, lämpöset suihkut, ilmanen keittiö,ilmanen uimalaguuni sekä wifi. Täällä ois myös ilmaset urheilutunnit aamuisin ja iltasin. Nyttei valitettavasti niitä päästä käyttää.

Täällä istuskellaa pakun perällä meirän tutussa majapaikassa rautatietä vastapäätä ja elämä hymyylöö. Varattii eka turistireissu perjantaille alkavaksi, joten meillo pari pvää aikaa reissata täällä suunnalla nytte. Huomen ois tiedossa pari rantaa pohjoseen ajellessa sekä Kuranda niminen kylä, jossa on sademetsää.

Ei siis muuta ku seikkailuja kohti :)